Oana Raluca Cueşdeanu
Psiholog clinician & Psihoterapeut
E PREA DEVREME SĂ MĂ GÂNDESC LA ŞCOALĂ ?
Părinţii copiilor de grădiniţă mă întreabă mereu dacă micuţii lor sunt sau nu suficient de pregătiţi pentru şcoală. Alţii, deşi îngrijoraţi , încearcă să considere timpul ca fiind un aliat preţios, spunând că “ poate e totuşi prea devreme să mă gândesc la asta…mai este mult până la toamnă, şi are timp să mai înveţe până atunci şi va reuşipoate chiar şi să scrie…” Unii părinţi ajung să-şi determine copiii – aş îndrăzni să spun chiar să-i oblige- să scrie sau să citească, sau chiar să-i îndrume spre activităţi extracurriculare ca limbi străine, sport, muzică sau dans fără să ţină seama de adevăratele abilităţi sau dorinţe ale copilului. Şi iată cum ajungem să ne mândrim cu faptul că “ deşiare doar 5 ani deja cunoaşte literele, ba chiar îşi scrie numele…dar eu nu l-am obligat”.
Din punct de vedere psihologic există forme de evaluare a copilului. Acesteevaluări permit formarea unei imagini de ansamblu asupra performanţelor micuţului în toate domeniile funcţionale cognitive: atenţie, limbaj, senzoriomotor, vizuospaţial, memorie şi învăţare. Testele de care vorbesc sunt practic realizate sub formă de joc-jocuri cu cuburi, bile colorate, labirinturi, desene, povestioare, acestea fiind adaptate vârstei. Am să-ţi dau un exemplu : i se citeşte copilului o povestioară a unui băieţel neascultător. Conţinutul este adaptat nivelului lui de înţelegere. Sarcina pe care o primeşte copilul este aceea de a reproduce cu cuvinte proprii povestioara ascultată anterior. Nu poţi spune decât că la prima vedere totul pare simplu, şi chiar plăcut pentru copil. Dar o analiză mai atentă, sugerează faptul că această sarcină implică abilitatea de a asculta atent, de a encoda şi înţelege ce a auzit şi de a stoca şi apoi de a actualiza aceasă informaţie din memorie , cu scopul de a reproduce o povestire coerentă. Din simplul fapt că micuţul nu obţine performanţe bune la acest test pot semnaliza existenţa unor deficite în procesarea auditivă şi verbală- copilul nu înţelege conţinutul, probleme în a reda conţinutul povestirii, probleme de atenţie, etc. Iată cum printr-o simplă joacă se pot ivi probleme reale.
Şi dacă te întrebi dacă aceste probleme trebuie să te îngrijoreze îţi pot spune că există şi strategii/exerciţii care îl vor ajuta pe copilul tău să-şi îmbunătăţească performanţele, dar că acestea necesită timp, răbdare , implicare şi o abordare graduală , la care poţi participa atât tu ca părinte, cât şi educatoarea şi psihologul. Acesta din urmă va face evaluarea , va sesiza problemele din toate cele 5 domenii cognitive amintite şi te va ajuta să creionezi un plan de acţiune eficient.
Şi mai fac o precizare: astfel de testări pot fi realizate începând cu 3 ani , cuprinzând şi vârsta de 12 ani.